|
Werk je als verpleger of als verzorger in een verzorgingstehuis? Dan heb je het vast wel eens meegemaakt dat een van de bewoners agressief of verwarrend gedrag vertoonde? Wist je toen hoe je hier op moest reageren? Het is best logisch als je soms niet goed weet wat je moet doen. De eerste reactie bij agressief gedrag is vechten of vluchten. Dit is alleen bij de zorg niet heel handig om te doen. Ik hoor je al denken; maar hoe moet ik reageren op zo’n situatie? Proberen te leren door te doen. Kijk bijvoorbeeld wat een agressie training voor je kan betekenen. Inhoud Doelen |
| http://zelfsterk.nl |
Veelgestelde vragen
Wat is een agressie training voor zorgmedewerkers?▼
Een agressie training is een cursus waarin je leert om adequaat te reageren op agressief gedrag van bewoners. Je oefent met een acteur in nagebootste situaties zodat je deze eerder herkent en weet hoe je moet handelen.
Waarom is agressie training belangrijk in verzorgingstehuizen?▼
Agressie training helpt je voorkomen dat je impulsief reageert (vechten of vluchten). Je leert rustig en professioneel om te gaan met agressief gedrag, wat je zelfvertrouwen vergroot en betere relaties met bewoners bewaart.
Welke soorten agressie leer je herkennen?▼
De cursus leert je verschillende soorten agressie te herkennen en om te gaan met intimidatie. Je ontwikkelt vaardigheden om deze signalen vroegtijdig te zien en escalatie te voorkomen.
Hoe leer je reageren op agressief gedrag?▼
Je oefent veel door nagebootste situaties met acteurs. Door deze scenarios te herhalen, herken je patronen sneller in de praktijk en weet je precies hoe je moet reageren zonder jezelf of anderen in gevaar te brengen.
Wat zijn de doelen van een agressie cursus?▼
De doelen zijn: agressie vroegtijdig herkennen, met intimidatie omgaan, jezelf passend verdedigen, relaties behouden, non-verbale communicatie gebruiken, grenzen stellen en escalatie voorkomen.