Praktijksolaris

Hoe een Outplacement bureau kiezen?

Bedrijven in alle bedrijfstakken worden met veranderingen geconfronteerd; het bedrijfsleven en de wereld eromheen beweegt en bedrijven moeten zich aanpassen.

Dit is de reden waarom bedrijven en organisaties ontslagen moeten worden en personeel moeten aannemen, nieuw personeel met verschillende vaardigheden en personen die passen in de moderne bedrijfsstructuur aanwerven. Het op een gezonde, effectieve manier managen van dit proces is cruciaal voor het behouden van merkimago’s en blijvende medewerkerstevredenheid. Bovendien verspreiden blije ex-werknemers positieve informatie over voormalige werkgevers, terwijl ongelukkige ex-medewerkers u helemaal geen dienst bewijzen.

Het selecteren van een bedrijf dat effectieve outplacementdiensten levert die resultaten opleveren, kan een uitdagende onderneming zijn. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u waar voor uw geld krijgt, dat u weet waar uw geld naartoe gaat en welke specifieke services worden inbegrepen.

Hier geven we een lijst met vragen die u kunt stellen bij het kiezen van een outplacement bureau.

 

1. Is de service persoonlijk en op maat gemaakt, of is deze bedoeld voor grote groepen individuen?

Op maat gemaakte, gepersonaliseerde outplacementprogramma’s zijn veel effectiever dan programma’s die zijn ontworpen voor grote groepen individuen. Het is belangrijk om op individuele basis loopbaanstrategieën te ontwikkelen; dit betekent dat elke medewerker een programma nodig heeft dat direct is afgestemd op zijn of haar eisen, ambities, doelen, vaardigheden en ervaringen.

Sommige outplacementaanbieders bieden generieke programma’s die geen resultaten opleveren omdat ze simpelweg niet bieden wat voor bepaalde personen werkt.

 

2. Hoe lang duurt de outplacementbegeleiding?

Een belangrijke vraag die je moet stellen bij het kiezen van een outplacementaanbieder is hoe lang de ondersteuning duurt. Is het een eenmalige service of gaat deze voor een langere periode door? Idealiter wilt u dat de service minimaal zes maanden doorgaat. Het is ook belangrijk dat elke medewerker gedurende de looptijd van het programma toegang heeft tot dagelijks contact met de outplacementaanbieder.

 

3. Welke soorten services zijn inbegrepen?

Zorg ervoor dat u waar voor uw geld krijgt in termen van wat er in uw outplacementpakketten is inbegrepen. Sommige bedrijven – waaronder CV Nation – zullen een uitgebreid scala aan diensten bieden, alles wat nodig is om de soepele overgang van individuen naar nieuwe functies te vergemakkelijken.

Andere bedrijven bieden misschien meer basispakketten, zoals coaching voor sollicitatiegesprekken en het herschrijven van een cv.

Idealiter wilt u dat uw outplacementaanbieder coaching voor sollicitatiegesprekken, op maat gemaakte cv-creatie, individuele job sourcing, creatie van social media-profielen (inclusief LinkedIn-profielen), het schrijven van een sollicitatiebrief, het schrijven van sollicitatieformulieren, doorlopende ondersteuning, overleg en toegang tot waardevolle documentatie.

 

4. Wat is de diepte van de service?

Hoeveel tijd wordt er aan uw medewerkers besteed? Hoeveel werk wordt er namens hen gedaan? Sommige bedrijven bieden niet het op maat gemaakte, diepgaande type service dat nodig is om een ​​efficiënte overgang naar nieuwe functies te garanderen.

Deze bedrijven graven niet echt diep en steken de nodige inspanning en tijd in om ervoor te zorgen dat ze een service met optimale effectiviteit leveren. Zoek ook naar woorden als ‘assistentie’. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de outplacementaanbieder hulp biedt bij het schrijven van een cv, maar het cv eigenlijk niet persoonlijk zal schrijven.

 

5. Welk belang hecht u aan communicatie en betrokkenheid?

Zorg ervoor dat de outplacementaanbieder het belang van regelmatige communicatie en betrokkenheid met werknemers inziet. Om het proces te laten werken, moet het outplacementbedrijf een gezamenlijke aanpak hanteren en zorgen voor sterke communicatie op een consistente basis.

Medewerkers moeten weten hoe de service werkt, wat is inbegrepen en wat van hen wordt verlangd. Bij CV Nation bieden we werknemers gemakkelijk te begrijpen handleidingen waarin wordt uitgelegd hoe het proces werkt. We plannen ook maandelijks overleg om te overleggen over de voortgang, strategieën te wijzigen en ervoor te zorgen dat we vooruitgang boeken bij het bereiken van onze doelen.

Bovendien zijn we dagelijks beschikbaar om bij elk probleem met medewerkers te praten via e-mail of telefoon.

 

6. Hoe flexibel zijn uw outplacementdiensten?

Zorg ervoor dat het outplacementbedrijf flexibel is wat betreft de geleverde diensten, uw budget en uw specifieke wensen. Misschien wilt u meer of minder diensten in uw outplacementprogramma’s opnemen dan de aanbieder doorgaans aanbiedt, en de prijs moet dienovereenkomstig worden aangepast.

Gerenommeerde outplacementbedrijven zoals CV Nation zijn bereid hun pakketten aan te passen aan de eisen en budgetten van klanten. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de aanbieder bereid is zich aan te passen aan de veranderende behoeften van werknemers, evenals aan de werkgevers.

Dit zijn allemaal belangrijke vragen die u moet stellen bij het kiezen van een outplacementbedrijf. Als u meer informatie wilt over de outplacementdiensten van CV Nation of wilt weten of we u kunnen helpen, neem dan gerust contact met ons op.