Skip to content

Gezondheid magazine

Wat helpt er tegen een depressie?

Er is veel te doen tegen een depressie, er zijn kleine dingen die het dagelijks veel makkelijker maken om minder depressie te hebben. Hierbij geven wij je een paar tips.

 

1. Een beetje bewegen

Lekker af en toe bewegen blijkt vaak wel een positief effect te hebben, het gaat er dan niet om hoeveel je bijvoorbeeld loopt of hoe snel je dat doet maar gewoon even een wandeling door de natuur doet al goed. Alleen moet je niet gelijk denken dat je door een wandeling van je depressie afkomt. Het maakt wel een groot verschil als je dit een tijdje doet, bij beweging maak je namelijk endorfine aan, dit is het gelukshormoon.

2. Letten op je voeding

Het advies voor voeding zul je niet van veel artsen krijgen. Maar zelf kan je prima dingen aan je voeding doen, er is online veel over te vinden. Wat ook helpt is het toevoegen van Omega-3 vetzuren aan je dagelijkse voeding. Lijnzaadolie en hennepolie bevatten deze vetzuren en hebben ook nog eens de gewenste verhouding. Het nemen van een schaaltje kwak in de ochtend leent zich daar goed voor. Magnesiumtekort kan ook een rol spelen, met name er als je veel slapeloosheid hebt is het goed om dit te gaan nemen. Regenesis magnesiumolie wordt via de huid opgenomen, dit is makkelijk te gebruiken, als aanvulling zijn vitamine D en vitamine B12 ook zinvol om te nemen.

3. Acceptatie

Mag de depressie er wel zijn? Alles waar je weerstand tegen gaat bieden heeft de neiging om langer te blijven. Je doet het er het beste aan de depressie te omarmen, die is er namelijk niet voor niets, hij heeft je namelijk iets te vertellen. Acceptatie is belangrijk, maar zeker niet het makkelijkste.

4. Je sociale omgeving

Het is goed om mensen om je heen te hebben die je accepteren zoals je bent, ook als je met een depressie loopt. De ‘schop onder je kont’ helpt niet, dit kan zelfs tegenwerken. Je kunt jezelf niet forceren uit een depressie te komen. Door veel mensen om je heen te hebben die je nog steeds waarderen ondanks je depressie zal het makkelijker worden ermee om te gaan aangezien andere dat dus ook doen.

5. Zorg goed voor je lichaam

Het is goed om voldoende te slapen en je rust te pakken. Ook dingen zoals massages kunnen veel extra ontspanning geven, even je hoofd leeg en tot jezelf komen. Er zijn nog veel meer dingen om extra te ontspannen, zo kan je bijvoorbeeld yoga gaan doen. Je kan naar een yoga klas gaan of er voor kiezen op YouTube een paar video’s te kijken. Bewust ademen is ook aan te bevelen.

6. Muziek luisteren

Muziek is echt heerlijk om even tot rust te komen of juist extra energie van te krijgen. Artiesten maken vaak ook muziek uit emoties en stoppen hier een boodschap in. Je kan ook er een keer voor kiezen andere muziekgenres te luisteren, misschien is er een artiest of dj die je nog niet kent maar wel muziek heeft waar je heel blij van kan worden.

 

Blijf niet met je problemen rondlopen en praat erover met je vrienden of bijvoorbeeld met een (online) psycholoog.


Comments are Closed on this Post